Dumheten som förgör

Ibland börjar jag fundera på om det verkligen är klimatförstöringar som är det stora hotet mot jorden och människorna utan dumhet. Alltså jag tänker att mänskligheten börjar bli så korkad att den dör ut på grund av det.

 Ett exempel, ett långt exempel:

 I mars hade vi kontakt med en dietist angående Eltons matsituation. Hon berättar att hon är ny på avdelningen. Under samtalet sa hon sig kunna skriva ett intyg till oss som vi kunde ge till förskolan gällande den lukt och smakkänslighet hon bedömde hans svårigheter att inta mat berodde på. Hon kunde dock inte skriva själv utan det skulle en läkare göra därför kunde vi inte få det med oss med en gång utan det skulle skickas till oss. Sen sa hon att det bästa var om jag pratade med förskolan först, kanske det kunde lösas utan ett intyg.

 Så det gjorde jag. Pratade med förskolan alltså. De ville ha ett intyg för att kunna erbjuda specialkost, de kunde inte spara mat de dagar han åt till dagar som det serverades sådant han inte åt på grund av livsmedelslagen och jag fick inte ta med egen mat utifrån allergier hos andra barn. Så jag ringde dietisten och hon skulle ordna med ett intyg och skicka. Vi gick återigen igenom hur hans svårigheter var och vad han kunde och inte kunde äta precis som vi gjort vid besöket.

 Det kom inget intyg och eftersom Elton gått få dagar och inte så långa dagar på förskolan lät jag det vara eftersom vi ändå hade en ny tid inbokad hos dietisten. Tyvärr glömde P att säga till om intyget vid besöket så jag ringde upp henne ett par dagar senare. Återigen gick vi igenom vad han kunde och inte kunde äta som vi gjort två gånger tidigare. Jag var också noga med att poängtera att jag ville ha intyget snarast så att det inte skulle bli några problem gällande matsituationen när Elton väl började förskolan till hösten igen då han skulle komma att gå hela dagar.

 Det kom inget intyg och jag tänkte höra av mig till henne.

 Men, då hör hon av sig till mig. Säger att hon varit sjuk och inte haft möjlighet att skriva ett intyg och frågar om det fortfarande är aktuellt. Det är det och om igen får jag berätta om problemen och vad han äter. Känner själv hur jag börjar bli mäkta irriterad och får verkligen hålla igen för att inte bli direkt otrevlig. Återigen säger hon att hon är ny och inte kan rutinerna. Sen undrar om hon jag vill ha ett intyg från läkaren eller ett från henne. Då tycker jag självklart att det är bättre med ett från läkare. Vilket hon då säger inte går för att läkarna har gått på semester så då får jag vänta till i höst. Då säger jag att då vill jag ha ett från henne och om det skulle vara så att det inte gäller kan vi ta ett med läkare i höst. Då undrar hon i stället vad jag vill att det ska stå i intyget och jag säger att det är hon nog den som bäst vet. Men hon hävdar att det är bra att familjen är med och bestämmer så jag slänger ur mig lite som jag tycker verkar förnuftigt. Efter ett mycket märkligt samtal lägger vi på luren.

 Sen tar det inte lång tid innan hon ringer tillbaka igen och säger att hon inte kan skriva ett intyg för de jobbar inte så där. Men hur tänker du dig att jag ska göra då undrar jag. Elton äter inte på förskolan och för att få annan mat behöver jag ett intyg och ni skriver inte ut några intyg. Var kan jag då vända mig för att få ett intyg? Det kan hon självklart inte svara på men börjar mumla något om att de skriver ut intyg men då kostar det 340-350 kronor. Det är inga problem tycker jag, jag betalar gärna för att Elton ska kunna få mat han äter under dagarna. Då börjar hon dribbla igen och säger att det inte är sådana intyg som de skriver ut. Sen säger hon igen att hon tycker att förskolan ska ge honom det han äter och att de sen kan spara mat från de dagar han äter till de dagar han inte äter. Om igen upprepar jag att de vill ha ett intyg och att de inte sparar mat utifrån livsmedelslagen då de inte får göra så. Hon maler på om att detta är ett vanligt problem och att dagis brukar hjälpa barn som har svårigheter. Det vet jag inte sa jag men uppgav också att för att få extra insatser av någon form brukar det krävas ett intyg och om någon skulle ha en allergi har de intyg från läkare. Men hon hävdar att de visst hjälper till, som med att ta på barn som inte kan själva kläderna. Och det här problemet är väldigt vanligt, nästan alla barn har perioder när de äter endast en sak. Det håller jag med om men det är också, utifrån vad dagis sagt, inte vanligt att de förhåller sig till kost på samma sätt på dagis som hemma. Då har dom minsann inte sett mycket på mitt dagis låter hon påskina.

Tillslut, efter ytterligare ett konstigt samtal, kommer vi överens om att hon ska höra av sig till mig igen den 9 augusti för att då kunna ha kontakt med förskolan.

 

 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagis, lek och tillbaka till landet

Blev visst ett gnäll inlägg