Min dag idag

Som du vet älskar jag Elton över allt annat men efter att tillbringat en hel dag med honom här på landet utan distraktion av andra barn och människor, på det sätt man har i stan, får mig att undra varför det tog så lång tid innan det blev slavuppror.

Han är en tyrann av stora mått och hur hemskt det än låter så är det så att man nästan räknar ner tills det är dags för honom att sova igen och i dag hoppade han över eftermiddagsvilan trots idoga försök. I morgon hade jag planerat för en heldag här på landet, jag, Elton och Egon, men det är inte utan att dagens erfarenhet får mig att tänka om. Det kan bli så att jag åker hem till stan i morgon eftermiddag om jag inte orkar köras med 24/7.

Så här har dagen förlöpt.
Elton vaknar fyra och vägrar somna om. Han ammar (jag vet att det borde slutat för länge sedan) och vägrar sen att sova. Han byter ställning i sängen (vår säng) var 15 sekund, utan överdrift, i ungefär en timme. Vid halvsex somnar han slutligen och så även jag.
Sju är han vaken igen, glad och på väg att möta dagen och dess alla möjligheter. Vi börjar med pottan och en bajs seans. Vi äter frukost, han petar i sig lite yoghurt och lite smörgås, innan jag mot idogt motstånd tvingar ner honom i vagnen. Väl där och med Egon kopplad, springer vi spåret. Endast ett varv och under den tiden sätter jag nog på kepsen 10 gånger och svarar 150 gånger på DÄr och ett pekfinger mot allt vi passerar.
Efter det (utan att duscha för det har jag rationaliserat bort) är vi ute på tomten och slänger äppelskuttar och går upp och ner för trappan ungefär 20 gånger.
Sen går vi in, fixar nyponsoppa och tvingar på nytt ner honom i vagnen, med några minuters skrik som resultat, och beger oss till affären. Där köper vi lite gott till oss alla. Vindruvor till Elton, Marianne till mig och någon typ av hundgodis till Egon. Glömde av att säga att jag svarade på DÄr ytterligare några hundra gånger och slet fram vindruvorna när han ville ha dem.
Vid tio somnade han och jag satt ute, solade och läste och tänkte på hur lyxigt det var att ha semester och kunna njuta av vädret lite. Tvätta även och hängde upp tvätt under denna tiden.
Lugnet varade i lite över en timme och sen vaknade HAN. Världens gosigaste. Vi myste i sängen, pussades, gosades och prata om lite allt möjligt men mest om täcke, kudde, lampa, tak, Egon, händer, näsor, ögon och sådant i säkert 20 minuter.
Sen åt vi våfflor och gick till lekplatsen. Där ville han inte leka i sandlådan och inte heller sluta leka. Han ville inte klättra och inte sluta klättra, han ville inte gunga och inte sluta gunga. Rätt svår to please, som du kan förstå. Sen gick vi hem och kasta äpplen, ryckte sönder lite blommor och gick in för att fixa något att drick till mig. Sen fråga jag om han ville gå ut. Det ville han inte. Då fråga jag om han ville leka inne. Det ville han inte. Och så sa han att han ville på pottan genom att slå sig på blöjan. Tyvärr hade det redan kommit en laddning i konsistensen hård pure, så bort med blöjan och ner på pottan. Under tiden han satt där ville han återigen leka med mina rengöringsprodukter. När han var färdig, bara ställde han sig upp, gick ett par steg och var på väg att sätta sig ner på mattan med bajs i rumpan. Som tur är, är jag snabb som blixten så jag fick slängt honom över benen för att kunna torka vilket medförde att jag fick lite kiss på shortsen. När vi är klara på toaletten går han runt och slänger mina rengöringsprodukter i golvet och nästan i toaletten (som tur är, är jag fotfarande lika snabb).
Har svarat på DÄr ytterligare några tusen gånger innan vi sätter oss med bildboken där det upprepas några tusen gånger till. Men för första gången börjar han också härma när man säger Mu, kukkeliku och bä. Så söt att jag vill pussa sönder honom.
När klockan närmar sig tre går vi till sängen, sätter på lite goa vaggvisor och ska sova. Elton är helt med på det men har svårt att somna och när det gått 45 minuter ringer det, jag svarar och han vaknar till helt. Ingen idé att vara kvar i sängen alltså. Men själv är jag hur trött som helst och förstår inte hur jag ska orka en och en halv timme till innan P kommer hem. Den smarta idén blir alltså att på nytt mot stora protester bända ner Elton i vagnen och gå runt Stocken. Tanken var att han skulle somna, men det var tydligen bara min. Väl hemma igen kommer P och helt plötsligt känns det mycket lättare.
Jag tar ut och tar en tur på cykeln på någon timme, vi äter middag, duschar med Elton och lägger honom. Helt otroligt vad en timme avlastning betyder. Tyvärr har P fortfarande ont i ryggen så han bidrar inte mest men det är ändå så mycket lättare.
När Elton väl somnat ser vi lite tv, packar mina och Eltons kläder. P får ta med dem hem om det nu är så att jag åker hem i morgon. Efter det somnar P medan jag fortsätter se på tv, ta ett glas vin och fixa fårskinnsfällen P köpte med sig i dag för att ha i vagnen. Nu är det plötsligt i morgon och jag är dum om jag inte lägger mig snart, för det finns ju en rätt stor risk att Elton vaknar om några timmar.
Det är min dag förutom ytterligare ett par tusen DÄr, några ilskeutbrott när godingen inte får som han vill eller man inte förstår vad han vill, ett par promenader till med Egon, några fler tillfällen för mat och ytterligare ett beslut tillsammans med P att nu är det bannemig slut ammat. Nytt datum är satt till onsdag nästa vecka.

Får inte glömma skriva att jag älskar den lilla tyrannen, även om han är just det, en tyrann.

Kommentarer

  1. Jisses.. hahaha.. det ar ju verkligen ett heltidsjobb med barn.. Mamma sa att han har mitt humor ;-)... Jag hoppas att vi kan spendera ett par dar i Frille nar jag kommer hem :-).. Langtar...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagis, lek och tillbaka till landet

Blev visst ett gnäll inlägg