Energi!!

Har läst ut boken "My golden year". Inget nytt under solen men skönt med lite inspiration.

En sak som de tog upp och som jag har funderat länge på är det där med vänner som är "energitjuvar". Vad menar man egentligen med det. På ett ställe (inte i boken) läste jag eller hörde att det var någon som bara lyssnade och lyssnade, som liksom drog ut historier och andra människors problem ur dem men inte gav något tillbaka. Här däremot stod det att en energitjuv är någon som bara pratar om sig själv och sina problem hela tiden och inte lyssnar in den andra.

Egentligen spelar det ingen roll. Men saken är den att allt tjat om energitjuvar och hur de är gör mig hämmad. Blir livrädd att jag i relation till andra ska vara en energitjuv. Att andra ska uppfatta mig så. Skulle verkligen vara fruktansvärt. Tycker att det låter så hemskt och är så hemskt. Man vill ju ge andra energi inte ta energi från andra. Själv tycker jag inte att någon som pratar om sig själv per automatik tar min energi, inte heller någon som bara lyssnar på mig när det är något jag behöver prata om.

Men visst finns det energitjuvar men de är så få att de knappt förtjänar att benämnas så mycket som detta talas om hela tiden.

Nu ska jag ge energi till mig själv. Ytterliggare ett avsnitt av Suits ska ta plats i min säng, kanske jag somnar till det, kanske inte. Men både det och sömn ger mig energi.

Kommentarer

  1. Hej hej, har funderat över energitjuv. För några år sedan började jag lära känna en tjej. Jättego, men det visade sig att hon bara pratade om sig själv och man fick knappast möjlighet att avbryta. Kändes som att det inte var något utbyte överhuvudtaget, det gick alltid bara i en riktning. Kändes som hon bara tog och tog all min energi. Klart att det är så att med goda vänner har man perioder när man behöver mer, men då kommer ju nästa period med ombytta roller. Dock om aldrig utbyte, energitjuv!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagis, lek och tillbaka till landet

Blev visst ett gnäll inlägg