lite bra, lite jobbigt och mycket skrämmande

En vecka kvar och jag längtar efter att få bort den här stenhårda klumpen på min mage riktigt, riktigt mycket.
Idag på eftermiddagen träffade vi Ludde och Carolina. Det var så länge sedan sist att Elton inte längre kunde komma ihåg Ludde ordentligt utan tänkte mer på Stockholmsludde. Men sen gick vi iväg till Hagaparken och lekte. Vi träffade lite andra som vi också kände från dagis. Det var kul att se Elton ihop med dem och speciellt med en av barnen. De lekte jättegott ihop. Så då tänker jag att det säkert är så på dagis också.
När vi kom hem igen förvandlades Elton åter till ett monster för en stund, men vi bröt det genom ett bad och nu sitter vi faktiskt och ser på tv för ovanlighetens skull. Det är i alla fall väldigt mysigt att sitta ihop i lugn och ro i soffan. Han ser på tv och jag har möjlighet att skriva lite här.

Igår kunde man läsa i tidningen att polisen fört olagliga register över romer i Sverige. För varje hemsk sak som det här blir min bild av Sverige allt sämre och jag kan inte låta bli att undra hur mycket skit som sker i hemlighet. Det är fruktansvärt att bara för att man har en viss etnicitet ska finnas med i ett register. Kan inte låta bli att undra vad polisen har för nytta av att ha ett sådant register som till och med innehåller små, små barn. Kan inte heller låta bli att undra hur det påverkar en som person att bli behandlad på ett sådant sätt. För även om man inte vetat om registret så är det klart att de fördomar som gör att man har ett register färgar mötet mellan polisen och de personer det handlar om.

Det skrämmer mig hur människor behandlar varandra. Jag vill inte vara en del av den verklighet som framkommer allt tydligare för mig. Önskar jag hade orken att göra allt för att vara en del i en förändring av livet runt men istället blir jag ledsen och sätter på skyddslappar och försöker intala mig att jag i varje fall inte är en del av det. Men är man inte det när man inte gör något?

Kommentarer

  1. Ush vad hemskt om registret. Har inte läst tidningen de senaste dagarna och har helt missat det. Stackars romer :-(

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagis, lek och tillbaka till landet

Blev visst ett gnäll inlägg