Min härliga måndag

I natt var en natt då jag älskade mina barn men verkligen hatade att vara mamma. Jag ville bara sova. Det ville tyvärr inte de små killarna i mitt liv. Elton knödde och drömde mardrömmar och förkylda Svante var mer av en terrorist än annars.

Men dagen kom. P åkte till jobbet, Elton till farmor och jag och Svante tog en härlig promenad i det som såg ut att bli en kanonhärlig dag. Men.... Det höll inte i sig. I vart fall inte vad gäller vädret. Annars har det varit rätt bra. Vi har tagit ett bad, läst Elle, Svante har sovit en del. Vilket han verkligen har haft och har behov av. Till och med har han sovit på andra ställen än mig, det vill säga i min säng. Just nu försöker jag maxa njutningen av att han sover, eftersom jag aldrig vet hur länge det varar genom att plocka lite, skriva här och dricka en kopp te.

Tystnaden som nästan aldrig annars uppstår är underbar. Det där med en soon to be treåring låter rätt mycket när han är hemma. Ibland blir jag nästan orolig över hans repetativa beteende vad gäller vad man ska berätta och vad han säger. Vet inte hur många gånger per dag jag svarar på vad han heter och vad jag heter och helst då med någon annans namn. Hur j*vla kul kan det vara? Eller hur många gånger per dag jag ska återberätta vad som händer olika karraktärer i olika filmer. Det är verkligen döden. De mysiga samtalen där emellan försvinner nästan i det andra.

Har ju glömt att berätta att han, dvs Elton, har en ny trotsperiod. Den började i torsdags när vi kom ner till landet. Han har slagits, sagt "elaka" saker och speciellt till mig. Kallat mig äckelmamma, elak och andra trevliga saker. Jag kör en tolkning som innebär att han är tryggare med mig och därför också kan ge sig utrymme att vara elakare.

Jag och P hade ett nytt bråk igår. Det utspelade sig efter en händelse som jag hörde från sängen. P var uppe tillsammans med Elton och Svante och Svantes näsa rann. P bad Elton gå och hämta toalettpapper. Det gjorde han men kom med alldeles för lite så P bad honom gå igen vilket han snällt gjorde. Även denna gång för lite. Så P ber honom igen och när då inte Elton vill gå en tredje gång säger P att han stänger av Tv:n för Elton om han inte gör det. Så jävla bajsigt av honom. Jag ligger kvar i sängen och känner mig lite arg men när det händer en fjärde gång och han fortfarande hotar blir jag förbannad. Elton har varit snäll och hämtat papper flera gånger och när han inte vill gå igen får han hot tillbaka. Så gör man inte.
När jag tar upp det med honom, P alltså, kan han inte ta kritiken, vi kan inte diskutera det som har hänt i stället ska han vända det till mig och han säger att det är så jag gör mot honom, och jag kan minsann gå och sura.
Ibland blir jag så irriterad på honom. Är det något han stör sig på kan han väl säga det med en gång då. Inte så fort jag tar upp något med honom.
Nu blir jag nästan förbannad igen, när jag tänker på det.
I alla fall tar jag upp det igen och då kan han säga att det inte var bra men han ber inte Elton om ursäkt.

Nä, nu ska jag måla naglarna för att säkerhetsställa att Svante kommer att vakna inom en mycket kort tid. Så kort att de inte har hunnit torka för så är lagen om nagelacksmålning.

Vad gnälligt det här inlägget blev. Bara för att klargöra. Älskar mina goa ungar men måndagar när Elton är hos farmor och Svante sover är verkligen njutning.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagis, lek och tillbaka till landet

Blev visst ett gnäll inlägg